יום שלישי, 7 ביולי 2009

עוד על המילה 'את': יש בה בזבוז מרץ, נייר, דיו, דפוס והוצאות

י"ג טבת תשי"ג

31 בדצמבר 1952

למר י. פרץ שלום וברכה.

[...] ואשר למלת היחס "את" המסכנה. כליה - חס ושלום. אולם ברוב הגדול של המקרים היא מיותרת בהחלט, והראיה, מאות פסוקים מהתנ"ך, שמשמיטים "את", אם כי באותם הביטויים יש "את" בהזדמנויות אחרות [...]

ובכל מקום שאין "את" חסרונה לא מורגש כלל, סימן שאין בה צורך, אלא במקרים מועטים שאפשר לטעות בנושא ובנשוא. ובכל מלה מיותרת - יש בזבוז מרץ, נייר, דיו, דפוס והוצאות [...]

נסה לקרוא: "בראשית ברא אלהים השמים והארץ" - ותראה שלא חסר כאן כלום.

חכמינו הרגישו בדבר ור' עקיבא היה משום כך דורש תלי תלים של הלכות על "את" כשם שהוא עשה זאת על "אך" ו"גם". סימן ש"את" אינו נחוץ לגופו.

בכבוד רב

ד. בן-גוריון

כ"ט בחשון תשי"א

3 בנובמבר 1950

למר יצחק אבינרי

אדוני הנכבד,

שמתי לב למאמרך ב"על המשמר" [...] יודע אני בקיאותך המפליאה בלשוננו ובדקדוקה, וזו תהא העזה רבה מצדי לחלוק על דעתך, ואעפ"כ נראה לי שהמלה "את" היא מיותרת [...]

יכתוב כל איש לפי טעמו. ברור לי שמותר לכתוב בלי "את" כשם שמותר להוסיף "את", אם כי הוא מיותר.

בהוקרה רבה

ד. בן-גוריון

 

בן גוריון לי.פרץ - בזבוז דיו ונייר (1) בן גוריון לי.פרץ - בזבוז דיו ונייר

1 2 3

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה